Kolding kalder
Del din virksomheds historie med arkivet
Skal din virksomhed blive en del af Koldings historie?
Butikker, frisører, fabrikker og mange andre typer virksomheder har gennem Koldings historie været med til at forme byen og borgernes liv. Nogle har kun eksisteret i en kort periode, mens andre har været en del af byens erhvervsliv i flere generationer. Nogle forbliver i familien, mens andre overtages af store, internationale aktører. Fælles for dem alle er, at de har spillet en central rolle i udviklingen af Kolding Kommune.
I år er temaet for Koldingbogen erhvervsliv. I forlængelse af dette sætter arkivet fokus på indsamling af arkivalier fra virksomheder i Kolding Kommune. Vi har derfor brug for jeres hjælp – virksomheder er ikke forpligtede til at aflevere materiale til arkiverne, men vi ønsker at sikre denne del af historien for fremtiden.
Deltag i vores indsamlingskampagne i 2025
I 2025 sætter vi ekstra fokus på indsamling af materiale fra virksomheder. Uanset om din farfar drev en lille enmandsvirksomhed, eller du repræsenterer en stor virksomhed i Kolding Kommune, er vi interesserede i at bevare jeres historie.
Eksempler på arkivmateriale:
- Mødereferater
- Regnskaber
- PR- og markedsføringsmateriale (billeder, radiospots, videoer)
- Varelister og indkøbslister
- Andre dokumenter, der fortæller jeres virksomheds historie
Digital arkivering – nemt og sikkert
Har I primært digitale arkiver? Intet problem! Digitalt materiale kan afleveres direkte fra computer, mobil eller tablet via vores platform SmartArkivering. Læs mere om denne løsning længere nede på siden.
Vi forstår, at virksomhedsarkiver kan være omfattende og indeholde fortrolige oplysninger. Som stadsarkiv har vi både ekspertise og lovhjemmel til at opbevare materialet sikkert og korrekt. Vi kan også fastsætte klausuler, så visse oplysninger først bliver tilgængelige efter et aftalt antal år. Hvis der er tale om en meget stor samling, kan vi aftale en fleksibel afleveringsproces.
Kontakt os på arkiv@kolding.dk, hvis du har spørgsmål.
Eneste betingelse er, at materialet overdrages vederlagsfrit til Kolding Stadsarkiv.
Denne indsamlingskampagne er en del af et specialeprojekt på SDU, der undersøger funktionaliteten af SmartArkivering.
Ønsker din virksomhed at bidrage, eller har du spørgsmål? Kontakt os – vi ser frem til at sikre, at jeres historie bliver en del af Koldings!
Aflevering af fysisk materiale
Vi modtager også gerne dine ting, hvis du har dem fysisk. Det kan både dreje sig om billeder, men også ting som gamle kassebøger, scrapbøger og meget andet har interesse for os.
Det behøver heller ikke være nyt. Nogle oplever at finde en gammel kassebog fra en fjern slægtning i et dødsbo, og det er vi også interesserede i at modtage.
Du kan både aflevere ved at medtage dine ting og komme forbi vores Historiske Værksted i åbningstiden (tirsdag til torsdag mellem kl. 11 og 15 sat lørdag i samme tidsrum). Hvis det drejer sig om mange ting, må du gerne kontakte arkivet på arkiv@kolding.dk, så vi kan aftale nærmere.

I år kan vi som arkiv fejre 60 års jubilæum.
Som en del af vores jubilæumsprogram har vi ønsket at sætte spot på erhvervslivet i Kolding Kommune, så udover at temaet til årets Koldingbog er: Erhvervsliv, så planlægges også en udstilling over 10 virksomheder i forbindelse med præsentationen af Koldingbogen 2025.
Derfor udvælger vi 10 virksomheder, blandt de virksomheder, der har afleveret deres historie i forbindelse med afleveringskampagnen, og præsenterer en mobil udstilling over dem.
Som virksomhed har du således en mulighed for at blive en del af denne udstilling.
Hvis du ikke ønsker, at din virksomhed bliver en del af udstillingen, kan du give besked ved afleveringen.