Gå til indhold
Lufthavn
22.03.2024

Kolding Stadsarkiv – hele kommunens arkiv

Kolding Stadsarkiv er hele kommunens arkiv. Vi er både dokumentationscenter og historiefortællere. Her kan du få en lille smagsprøve på, hvad samlingerne bl.a. rummer: Planer om flyvepladser.

Før Vamdrup Flyveplads blev etableret i 1964, havde der været mange andre forsøg på at få flyvepladser til Kolding og omegn. I Borgmesterkontorets arkiv finder man flere eksempler.

Allerede tilbage i 1917 blev Kolding Byråd kontaktet af Det Danske Aeronautiske Selskab, der opfordrede byrådet til at diskutere, hvorvidt der burde etableres en flyveplads ved Kolding. Ifølge selskabet havde den igangværende verdenskrig bevist at luftfart var fremtiden. Man forudså at den private luftfart ville få en stor fremgang efter krigen, så derfor burde landets kommuner forberede sig på det. Selskabet tilbød at sende en repræsentant til Kolding for at hjælpe med at udarbejde planer for en flyveplads, men så langt nåede man ikke umiddelbart.

De næste planer i arkivet er fra 1932. Her indsendte ingeniør Frederik C. Schultz sit forslag til et nyt indenlandsk luftnet bestående af seks nye flyvepladser i Jylland og på Fyn, nemlig Aalborg, Esbjerg, Randers, Odense, Kolding og Aarhus. Schultz var inspireret af udviklingen i England, hvor man mellem 1932 og 1935 ville anlægge 150 nye flyvepladser. Eftersom Det Danske Luftfartsselskab var uvillig til at anlægge indenlandske ruter, mente Schultz at de enkelte kommuner selv måtte tage affære. Anlæggelsen af en moderne lufthavn ville koste op mod 900.000 kr. (svarende til over 40. mio. kr. i dag), mens den ”billige” version dengang ville koste omkring 300.000 kr. De enkelte kommuner kunne enten vælge at drive lufthavnen selv, ligesom de kunne gå sammen om et fælles luftfartsselskab. Schultz mente at sådan et selskab i så fald kunne hedde ’Aeroka’ – forbogstavet for hver by.

I 1936 indsendte kaptajn Chr. Viuff fra Hærens Flyvetropper hele to forslag til etablering af flyvepladser nær Kolding. Det ene forslag var en flyveplads ved Herslev. Her havde Viuff udpeget 100 tdr. land syd for Herslev, hvor indflyvningsforholdene var perfekte. Der skulle dog først planeres, ligesom 3-4 mergelgrave skulle fyldes op, bevoksning skulle fjernes og højspændingsledninger skulle flyttes. Ulempen var at flyvepladsen ville være temmelig langt fra Kolding – ca. 14 km., men det var omtrent den samme afstand til Vejle, Fredericia og Middelfart, så kommunerne kunne jo gå sammen om flyvepladsen. Det andet forslag omhandlede Eksercerpladsen ved nuværende Nørremarksvej og Skovvangen i Kolding. Her var der igen gode indflyvningsforhold, ligesom der var mulighed for udvidelser mod syd og vest.

1930’ernes planer blev ikke til noget, men drømmen levede videre i tiden der fulgte. I september 1945 godkendte Arbejdsministeriet, at man etablerede en flyveplads ved Kolding som et beskæftigelsesarbejde. Der ville her blive givet tilskud til lønninger og til køb af materiale. Der var tale om at flyvepladsen skulle placeres ved Strårup, men der blev også afholdt møder med Vejle og Fredericia Kommuner, hvor man havde Herslev-planerne fra 1936 fremme igen. I midten af 1960’erne diskuterede man faktisk stadig en Herslev-flyveplads, men det førte ikke til noget. Til gengæld kunne Vamdrup Flyveplads indvies i september 1964.

Foto: Oversigt over et nyt indenlandsk luftnet, hvor Kolding Lufthavn bl.a. skulle indgå. Udarbejdet af ingeniør Frederik C. Schultz i 1932.